Imię:


Email:


Szczegóły

14.05.2018 11:56

Europejska Noc Muzeów: Wystawa komiksów i satyry - 19.05.2018 r, godz. 17:00


EUROPEJSKA NOC MUZEÓW 2018

 

NAGRODA GALERII RESURSA

W VIII OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE SATYRYCZNYM

 "MANUFAKTURA SATYRY 2017"

 

Tomasz Niewiadomski (rysunki)

&

Grzegorz Janusz (teksty)

 

 

Nie tylko Noe

 

 

czyli wystawa komiksów i satyry

 

WERNISAŻ: 19 MAJA (SOBOTA) 2018, GODZ. 17.00

 

RESURSA, 1 MAJA 45, ŻYRARDÓW

 

wystawę można oglądać codziennie do 24.06.2018 / wstęp wolny

 

Tomasz Niewiadomski (ur. 24 stycznia 1971) studiował w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie na Wydziale Grafiki (dyplom z wyróżnieniem - 1997). Jest grafikiem i twórcą komiksów. Rysuje do "Nowej Fantastyki" i "Zeszytów Komiksowych". Stworzył postać Ratmana i Nerwolwera. Ten pierwszy to Człowiek­Szczur, przystrojony w nieodzowną wszystkim prawdziwym herosom pelerynę. Bardziej jednak przypomina Myszkę Miki (która jak wiadomo jest płci męskiej) niż szczura. I nic dziwnego. Powstał bowiem z połączenia profesora X, szczura, na którym naukowiec prowadził badania i Myszki Miki, która w doświadczeniach pomagała. Ratman, który narodził się w 1994 roku, jest jednym z najbardziej niezwykłych bohaterów współczesnego polskiego komiksu.

Współpracuje z Grzegorzem Januszem, który pisze scenariusze do jego komiksów.

Duet autorski Tomasz Niewiadomski (rysunki) i Grzegorz Janusz (teksty) uczestniczy od samego początku w Ogólnopolskim Konkursie Satyrycznym "Manufaktura Satyry". Każdorazowo powstają prace, które w sposób żartobliwy interpretują tematy związane

z industrialną historią Żyrardowa. Jak inspirująca jest to historia, można przytoczyć przypadek pracy pt. "Bibliopolis" zgłoszonej do drugiej edycji konkursu w 2011 roku, którego tematem było "Miasto idealne". Praca ta wkrótce stała się pierwszą stroną obszernego komiksu. 

Obecna wystawa w żyrardowskiej Resursie jest Nagrodą Galerii "Resursa" w ubiegłorocznej edycji "Manufaktury Satyry". Jest to niepowtarzalna okazja do pełniejszego poznania twórczości Tomasz Niewiadomskiego, który stworzył charakterystyczny i rozpoznawalny styl. Są to głównie realizacje czarno-białe, w których Niewiadomski ujawnił swój rysowniczy kunszt. To co wyróżnia te prace to satyryczna, czasem ironiczna interpretacja podejmowanych tematów. Do tego opowieści te mają bogate zaplecze intelektualne i filozoficzne. Bez odrobiny znajomości historii i kultury, nie można w pełni zrozumieć twórczości Niewiadomskiego, który jest mistrzem groteski, absurdu i surrealizmu. Będąc jednym z najoryginalniejszych przedstawicieli komiksu autorskiego, jest również niestrudzonym popularyzatorem tego gatunku w Polsce. W jednym z wywiadów powiedział: "komiksy powinny być tanie, grube i dostępne w każdym kiosku"

 

Niezwykłość obecnej wystawy polega na tym, że samo jej obejrzenie nic jeszcze nie daje, trzeba ją jeszcze przeczytać.

 

Grzegorz Janusz (ur. 22 czerwca 1970 w Łowiczu) - polski prozaik oraz scenarzysta, tłumacz z języka niemieckiego. Zdobywca Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi w 2010 roku za komiks "Ostra Biel" (rysunki Jacek Frąś) oraz pierwszej nagrody w roku 2003 za komiks "Sen życia" (rysunki Krzysztof Gawronkiewicz). Zwycięzca (wraz z Krzysztofem Gawronkiewiczem) europejskiego konkursu na komiks ogłoszonego przez Glénat i telewizję Arte, za pracę pt. "Esencja", opublikowaną później na rynku frankofońskim jako pierwszy tom serii "Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona". Zwycięzca (wraz z Ernesto Gonzalesem) IV edycji konkursu na komiks o Powstaniu Warszawskim organizowanego przez Muzeum Powstania, za komiks pt. "Traf" (2010 r.).

Twórca scenariuszy do komiksów: "Przebiegłe dochodzenie Ottona i Watsona" (seria; rysunki Krzysztof Gawronkiewicz), "Tragedyja Płocka" (rysunki Jacek Frąś), "Wykolejeniec" (rysunki Berenika Kołomycka), "Czasem" (rysunki Marcin Podolec), "Tymczasem" (rysunki Przemysław Truściński).

Jako prozaik współpracuje z magazynem "Nowa Fantastyka". W ramach XXII łódzkiego Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Centralnym Muzeum Włókiennictwa odbyła się wystawa pt. "... do scenariusza Grzegorza Janusza", w której udział wzięli najważniejsi rysownicy tworzący do scenariuszy Janusza.

 

Źródło: Wikipedia

 

Komiks - sekwencyjna historia obrazkowa, często z dodanym tekstem, publikowana w prasie lub w formie osobnych zeszytów, która wykształciła się jako odrębna forma wydawnicza na przełomie XIX i XX wieku z gazetowej grafiki satyrycznej.

Polski wyraz "komiks" jest spolszczeniem angielskiego zwrotu comic strip, który upowszechnił się w liczbie mnogiej jako potoczny skrótowiec comics. Drugi wywód wiąże pochodzenie nazwy od satyrycznego charakteru pierwszych komiksów. Nazwa comic oznacza w języku angielskim termin komiczny czyli komediowy.

(...) W Polsce używano również rodzimych nazw na określenie gatunku. W okresie międzywojennym oraz w okresie PRL podobnie jak we Francji używano nazwy "historyjki obrazkowe" oraz "kolorowe zeszyty".

(...) Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce przyniosło całą serię różnego rodzaju komiksów i krótkich historyjek obrazkowych. Wśród najbardziej poczytnych była na przykład ilustrowana historia Koziołka Matołka (1932) autorstwa Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza, gdzie sekwencje obrazków prezentujących akcję były opatrzone słownym komentarzem. (...) W PRL nazwa "komiks" (jako jeden z atrybutów Zachodu) była niemile widziana przez władze komunistyczne; oficjalnie używanymi nazwami były "historyjki obrazowe" (Tytus, Romek i A'Tomek) czy wręcz "kolorowe zeszyty" (Kapitan Żbik).

Marian Walentynowicz był także autorem rysunków żartobliwego komiksu "bez dymków" pt. "Walenty Pompka na wojnie" do tekstu Ryszarda Kiersnowskiego, drukowanego w 1957 r. przez ówczesny tygodnik dla młodzieży "Przygoda". Jedne z pierwszych peerelowskich komiksów publikował także Szymon Kobyliński. Był on autorem niemal legendarnego komiksu "Stary zegar" z roku 1957, oraz trzech zeszytów z serii "Przygody pancernych i psa Szarika" (1970-1971). Publikował również w jednym z pierwszych magazynów komiksowych wydawanych w PRL - "Relaxie". W drugiej połowie lat 70. formy komiksowe uprawiał również polski rysownik Andrzej Mleczko. Rysował on komiksowe satyryczne komentarze do spektakli teatralnych granych przez Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi.

Rynek komiksowy w Polsce ulegał przeobrażeniom zwłaszcza po 1989 roku. Początkowo zdominowany przez tłumaczenia amerykańskich serii o superbohaterach, od początku XXI wieku stał się zróżnicowany. Rekordowy pod tym względem był 2015 rok, kiedy ukazało się po polsku blisko 900 komiksów (o 15 procent więcej niż rok wcześniej).

W ostatnich latach oprócz wersji papierowej komiksu powstało wiele komiksów sieciowych, ukazujących się w różnych odstępach czasu w Internecie.

 

Źródło: Wikipedia





Przejdź do wydarzeń

Copyright © RESURSA Urząd Miasta Żyrardowa 2011